Facebook a început introducerea filtrelor pentru știri false

de: Alexandru Puiu
16 01. 2017

Facebook are o problemă foarte gravă cu propagarea de știri false, dar se pare că început să ia măsuri pentru combaterea ei.

Cea mai mare rețea de socializare din lume a intrat în lumina reflectoarelor la finalul anului trecut din cauza promovării de știri false. Mai mulți analiști au fost de părere că respectivele informații deformate au fost vinovate pentru câștigarea alegerilor din Statele Unite ale Americii de către Donald Trump. Între timp, au apărut câteva extensii de browsere menite să remedieze măcar parțial problema.

Până acum, oficialii Facebook s-au ferit să ofere o soluție pe termen lung a problemei, dar se pare că nu au mai putut face față presiunilor din partea Uniunii Europene. În contextul în care 2017 este un an electoral în Germania, iar guvernanții din teritoriu și-au exprimat deja grijile pe marginea știrilor false care fac valuri în online, Facebook a introdus primul set oficial de măsuri pentru combaterea editorialelor mincinoase. Din câte se pare, nemții au emoții ca nu cumva rușii să reușească să influențeze într-o măsură semnificativă rezultatele alegerilor.

În teorie, măsurile introduse de Facebook în Germania nu sunt neapărat noi. Sub formă de test, în colaborare cu câteva instituții de verificare a știrilor, acestea au fost implementate în SUA. Pentru a nu se repeta ce s-a întâmplat în Statele Unite ale Americii, guvernanții din Germania au amenințat că vor impune amenzi costisitoare celor de la Facebook sau de la alte rețele sociale, dacă permite răspândirea de știri false către internauți.

Ideea la care au apelat cei de la Facebook este destul de simplă, deși ar fi fost mai bine să fie automată și să nu se bazeze pe feedback-ul utilizatorilor. Practic, știrile care vor fi raportate ca fiind false de către persoanele din Germania vor fi în mod automat transmise pentru verificare către o organizație non-profit din Berlin intitulată Correctiv. Dacă va fi identificată ca fiind falsă, aceasta nu va dispărea automat din News Feed. În schimb, va fi marcată ca fiind Disputată și va avea atașată justificarea pentru respectiva etichetă. Cei care vor încerca să partajeze știrea vor avea parte de un avertisment, iar dacă își vor da acordul cu privire la partajare, respectivul articol va fi plasat cât mai jos în News Feed.

Oficialii Facebook au menționat că vor căuta să înceapă colaborări și cu alte organizații de verificare a știrilor din Germania, iar în viitor vor implementa un sistem similar în mai multe țări din lume.